Bewegen op verwijzing: een nieuwe coach voor Wuustwezel

Vind je het moeilijk om voldoende te bewegen? Zit je dagelijks uren aan een bureau gekluisterd? Kriebelt het om meer te bewegen maar weet je niet meteen hoe eraan te beginnen? Dan is de beweegcoach iets voor jou! Maak kennis met Noortje Aernouts.

Noortje, is het de bedoeling dat jouw cliënten ook zo sportief worden als jij?

“Neen, helemaal niet. Mijn doel is mensen, die om allerlei redenen niet voldoende bewegen, te helpen om opnieuw beweging te zoeken. Ik ben geen sportcoach of personal trainer. Ik probeer met motivatie, een duwtje in de rug of een helpende hand mee te werken aan een actiever dagelijks leven.”

Hoe komen mensen bij jou terecht?

“Het traject start altijd bij de huisarts. Na een gesprek kan hij/ zij een voorschrift maken voor ‘bewegen op verwijzing’. Met dit

voorschrift kunnen mensen bij mij terecht om een traject op te starten. Na een startgesprek maken we samen een beweegplan op voor de dagelijkse routine en gaan we eventueel op zoek naar mogelijke activiteiten. Na een aantal weken spreken we opnieuw af en bekijken we of het plan werkt. Eventueel schaven we het nog wat bij.”

Je hebt ongetwijfeld een aantal tips om ons meer te doen bewegen?

“Je kan met kleine dingen al een groot verschil maken. Elke stap telt! Zo kan je bijvoorbeeld je auto net een beetje verder parkeren als je gaat werken of naar de winkel gaat. Ook kan je je kleine boodschappen een keer per week met de fiets doen in plaats van met de auto. Zet ook eens muziek op tijdens huishoudelijke taken, het zet je nog meer in beweging!”

Handige tips, maar goeie voornemens sneuvelen vaak heel snel. Hoe houd je het beweegplan vol?

“Naar het einde van het traject probeer ik samen met de cliënten nieuwe actieve ‘gewoontes’ op te bouwen. Extra wandelingen, de auto verder parkeren, de trap nemen,… Bij de start proberen we hier echt vaste tijdstippen op te plakken, zodat dit op termijn geen extra opdracht meer is, maar een deel van de dagplanning. Structuur is hierin heel belangrijk, ik raad deelnemers dan ook altijd aan om nieuwe plannen telkens op hetzelfde moment in de agenda te zetten.”

Wat voor effect heeft die extra beweging?

“Mensen merken heel vaak na verloop van tijd dat ze positiever in het leven staan en dat dagelijkse taken vlotter gaan. Ik zeg vaak tegen deelnemers: de moeilijkste stap is de stap door de voordeur, daarna ben je vertrokken, en achteraf heb je een heerlijk voldaan en fit gevoel. De gezondheidseffecten worden op lange termijn ook duidelijk en ook dat motiveert deelnemers om het vol te houden. Vaak zien mensen zelf niet welke effecten de kleine bewegingsveranderingen al hebben.”

Praktisch

Voor wie?  Voor mensen die de hele dag zitten of  minder dan 30 minuten bewegen.

Hoe? Je huisarts verwijst je door.

Prijs? 5 euro per kwartier, kansentarief 1 euro per kwartier.