Passieve openbaarheid van bestuur
Bij passieve openbaarheid maakt de bestuursinstantie een bestuursdocument openbaar na een schriftelijke aanvraag.
Ieder burger heeft ook het recht om de documenten en dossiers die op het gemeentehuis aanwezig zijn in te kijken, er een afschrift van te krijgen, of er uitleg over te krijgen.
Deze vorm van openbaarheid is aan een strikte procedure gebonden en bevat heel wat beperkingen ter bescherming van de privacy. De aanvraag moet altijd schriftelijk gedaan worden en wordt op het gemeentehuis onmiddellijk in een register genoteerd.
Wanneer het verzoek betrekking heeft op informatie van persoonlijke aard, moet de aanvrager bovendien een belang kunnen aantonen, namelijk dat hij door die informatie rechtstreeks en persoonlijk in zijn rechtssituatie geraakt kan worden.
De beslissing of je geheel of deels inzage krijgt in of afschrift krijgt van een document of dossier wordt genomen door de algemeen directeur.
Het bestuur heeft na de registratie van je verzoek 30 kalenderdagen om je verzoek in te willigen.
Mogelijkheid tot beroep
Indien je het niet eens bent met de beslissing (weigering of gedeeltelijke openbaarmaking) kan je beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur, waarvan het secretariaat gevestigd is bij Vlaamse overheid, departement Diensten voor het Algemeen Regeringsbeleid, afdeling Kanselarij, Boudewijnlaan30, te 1000 Brussel.
Je beschikt daartoe over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat de beslissing werd verstuurd.