(Brand)veiligheid op je evenement
SECURITY OP JE EVENEMENT
Als organisator dien je zelf in te staan voor de veiligheid op je evenement. Het is zeer belangrijk hier goed over na te denken. Zo kan je kiezen om een beroep te doen op professionele en erkende bewakingsondernemingen of je kan vrijwilligers inzetten via het verenigingsregime (zie onderaan verder voor de procedures). Het organiseren en uitvoeren van bewakingsactiviteiten is steeds vergunningsplichting.
Evenementen met maximum 500 bezoekers
Voor fuiven en festivals met maximum 500 bezoekers is niet-structureel toezicht mogelijk door effectieve actieve leden van de vereniging zelf. Maar structureel toezicht (door een erkende firma of vrijwilligers) is zeker ook mogelijk wordt altijd aangeraden.
Niet-structureel toezicht is mogelijk door effectieve leden van de vereniging zelf.
Dit houdt in:
- controle van toegangsbewijzen;
- tijdens de uitvoering van taken, welke geen toezichtstaken betreffen, kan elke medewerker problemen of gevaarlijke situaties melden aan de (aanwezige) hulpdiensten;
- personen in nood naar best vermogen bijstaan.
Dit houdt niet in:
- toegangscontrole;
- toezicht frontstage;
- uitvoeren van structureel toezicht;
- het dragen van tekens of kledij van private veiligheid.
Evenementen vanaf 500 bezoekers of meerdaagse evenementen
Voor fuiven en festivals vanaf 500 bezoekers, meerdaagse evenementen en evenementen punctueel aangewezen door de politie dient er steeds structureel toezicht georganiseerd te worden door middel van private veiligheid. Er dienst minstens 1 beveiligingsagent of vrijwilliger per 200 bezoekers ingezet te worden met een minimum van 2 personen. Bij een hoger aantal bezoekers wordt er meer inzet verwacht. Informeer hierover bij de evenementencoördinator.
Beroep doen op een erkende firma
Beroep doen op vrijwilligers
ORGANISEER BRANDVEILIG
Als organisator van zo'n evenement ben je verantwoordelijk voor het creëren van een veilige en geordende omgeving, waarbij je rekening moet houden met verschillende regels en voorschriften. Als je een evenement organiseert, is het daarom essentieel om als eerste contact op te nemen met het gemeentebestuur van de locatie waar het evenement zal plaatsvinden.
Op basis van een checklist bepaalt de veiligheidscel van de gemeente de risicocategorie van jouw evenement:
- Categorie 1: laag risico. De aanvrager wordt geïnformeerd door een evenementenfiche.
- Categorie 2: gematigd risico. De aanvrager maakt een veiligheidsplan en risicoanalyse van zijn evenement en bezorgt dit aan de brandweer.
- Categorie 3: hoog risico. De aanvrager doet een voorbespreking met de brandweer op basis van zijn veiligheidsplan en zijn risicoanalyse en bepaalt in samenspraak met de brandweer, de te nemen maatregelen.
Wat moet ik doen bij een groter evenement?
Voor grotere evenementen bezorgt het gemeentebestuur het veiligheidsplan aan de brandweer. Op basis van dit veiligheidsplan kan de brandweer:
- Een brandpreventieadvies opmaken waarin bijkomende maatregelen geadviseerd worden
- Een voorbespreking van het evenement opvragen.