(Brand)veiligheid op je evenement

SECURITY OP JE EVENEMENT

Als organisator dien je zelf in te staan voor de veiligheid op je evenement. Het is zeer belangrijk hier goed over na te denken. Zo kan je kiezen om een beroep te doen op professionele en erkende bewakingsondernemingen of je kan vrijwilligers inzetten via het verenigingsregime (zie onderaan verder voor de procedures). Het organiseren en uitvoeren van bewakingsactiviteiten is steeds vergunningsplichting. 

Evenementen met maximum 500 bezoekers 

Voor fuiven en festivals met maximum 500 bezoekers is niet-structureel toezicht mogelijk door effectieve actieve leden van de vereniging zelf. Maar structureel toezicht (door een erkende firma of vrijwilligers) is zeker ook mogelijk wordt altijd aangeraden. 

Niet-structureel toezicht is mogelijk door effectieve leden van de vereniging zelf. 
Dit houdt in:

  • controle van toegangsbewijzen;
  • tijdens de uitvoering van taken, welke geen toezichtstaken betreffen, kan elke medewerker problemen of gevaarlijke situaties melden aan de (aanwezige) hulpdiensten;
  • personen in nood naar best vermogen bijstaan.

Dit houdt niet in:

  • toegangscontrole;
  • toezicht frontstage;
  • uitvoeren van structureel toezicht;
  • het dragen van tekens of kledij van private veiligheid.

Evenementen vanaf 500 bezoekers of meerdaagse evenementen

Voor fuiven en festivals vanaf 500 bezoekers, meerdaagse evenementen en evenementen punctueel aangewezen door de politie dient er steeds structureel toezicht georganiseerd te worden door middel van private veiligheid. Er dienst minstens 1 beveiligingsagent of vrijwilliger per 200 bezoekers ingezet te worden met een minimum van 2 personen. Bij een hoger aantal bezoekers wordt er meer inzet verwacht. Informeer hierover bij de evenementencoördinator.

Beroep doen op een erkende firma

Beroep doen op een erkende firma

Het is aangeraden om beroep te doen op erkende bewakingsondernemers. Een bewakingsonderneming is elke onderneming (rechtspersoon of natuurlijk persoon) die bewakingsactiviteiten aanbiedt of uitoefent, of zich als dusdanig bekendmaakt. Een bewakingsonderneming organiseert bewakingsactiviteiten niet voor zichzelf, maar levert deze als diensten aan derden. 

Deze professionele bewakingsondernemers dienen een vergunning te hebben van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Via onderstaande link kan je nagaan of een bewakingsfirma erkend is.

LIJST ERKENDE BEWAKINGSFIRMA

Beroep doen op vrijwilligers

Beroep doen op vrijwilligers

Wanneer je vrijwilligers inschakelt voor de beveiliging op je evenement, moet je hier een specifieke toelating aan de gemeente voor aanvragen. Om van het zogenaamde 'vrijwilligersregime' gebruik te willen maken, moet er voldaan worden aan bepaalde voorwaarden. 

  • De vereniging mag geen winstoogmerk beogen en streeft een ander doel na dan de organisatie of het faciliteren van evenementen;
  • De voor bewakingsactiviteiten ingezette leden mogen geen enkele vorm van betaling ontvangen en oefenen deze activiteiten slechts sporadisch uit (hiermee wordt een frequentie geviseerd die drie tot viermaal per jaar niet overschrijdt);
  • De vrijwilligers moeten leden zijn van de organiserende vereniging of er een effectieve en aanwijsbare band mee hebben;
  • De burgemeester moet voorafgaand aan het evenement zijn toestemming verleend hebben, na het advies van de korpschef van de lokale politie; 
  • De vrijwilligers moeten minstens 18 jaar zijn en een blanco uittreksel uit het strafregister voorleggen;
  • Er dient een verantwoordelijke aangeduid te worden die de leeftijd van 21 reeds heeft bereikt.

Wil je gebruik maken van het vrijwilligersregime en voldoen je vereniging en vrijwilligers aan bovenstaande voorwaarden? Bezorg dan het aanvraagformulier via onderstaande link, samen met uittreksel van strafregister ten laatste 2 weken voor je evenement aan dienst evenementen (evenementen@wuustwezel.be).

Nadat je de aanvraagt hebt binnengebracht, vraagt het gemeentebestuur advies aan de politie. De evenementencoördinator houdt je op de hoogte van de adviezen. Indien gunstig ontvang je toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door vrijwilligers.  

De goedkeuringen gegeven door de burgmeester en Politiezone Grens inzake private veiligheid is onder voorbehoud van controle door Ministerie van Binnenlandse Zaken private Veiligheid.

AANVRAAG: BEROEP DOEN OP HET VRIJWILLIGERSREGIME

ORGANISEER BRANDVEILIG

Als organisator van zo'n evenement ben je verantwoordelijk voor het creëren van een veilige en geordende omgeving, waarbij je rekening moet houden met verschillende regels en voorschriften. Als je een evenement organiseert, is het daarom essentieel om als eerste contact op te nemen met het gemeentebestuur van de locatie waar het evenement zal plaatsvinden.

Op basis van een checklist bepaalt de veiligheidscel van de gemeente de risicocategorie van jouw evenement:

  • Categorie 1: laag risico. De aanvrager wordt geïnformeerd door een evenementenfiche.
  • Categorie 2: gematigd risico. De aanvrager maakt een veiligheidsplan en risicoanalyse van zijn evenement en bezorgt dit aan de brandweer.
  • Categorie 3: hoog risico. De aanvrager doet een voorbespreking met de brandweer op basis van zijn veiligheidsplan en zijn risicoanalyse en bepaalt in samenspraak met de brandweer, de te nemen maatregelen.

Wat moet ik doen bij een groter evenement?

Voor grotere evenementen bezorgt het gemeentebestuur het veiligheidsplan aan de brandweer. Op basis van dit veiligheidsplan kan de brandweer:

  • Een brandpreventieadvies opmaken waarin bijkomende maatregelen geadviseerd worden
  • Een voorbespreking van het evenement opvragen.