Werkzaamheden in de Dorpsstraat

De Dorpsstraat in het centrum van Wuustwezel vormt tussen 2024 en 2026 het decor van een grote werf, een van de grootste in onze gemeente van de voorbije jaren. Er komt een nieuwe gescheiden riolering, waarna de straat, een belangrijke verkeersader, opnieuw wordt aangelegd.

Hier vind je meer informatie over het project. De pagina wordt regelmatig bijgewerkt met de meest actuele informatie over de vorderingen van de werkzaamheden, de impact ervan en de bijhorende (verkeers)maatregelen.

Heb je vragen of opmerkingen? Dan kun je contact met ons opnemen via dorpsstraat@wuustwezel.be. Word je graag doorlopend geïnformeerd over de ontwikkelingen en de gevolgen voor het verkeer, schrijf je dan in op onze speciale nieuwsbrief (zie rechts). 

Daarnaast staat op het plein Achter d'Hoven een pop-up infopunt met verschillende informatiepanelen over de werkzaamheden. 

Waarom wordt er gewerkt?

Waarom wordt er gewerkt?

Aanleg van een gescheiden rioleringssysteem
Momenteel wordt in de Dorpsstraat zowel afval- als regenwater via dezelfde buizen afgevoerd. Door een gescheiden systeem aan te leggen, wordt afvalwater naar de zuiveringsinstallatie geleid en kan regenwater ter plaatse in de grond infiltreren. Dit draagt bij aan het aanvullen van de grondwaterstand en vermindert de kans op wateroverlast na intense regenbuien.

Meer informatie over gescheiden riolering en afkoppeling van regenwaterafvoer vind je verder naar onder op deze pagina. 

Vernieuwing van de straatinfrastructuur
Na de rioleringswerken wordt de Dorpsstraat volledig heraangelegd. De huidige klinkerbestrating wordt vervangen door asfalt, wat de rijcomfort en duurzaamheid van de weg verbetert. Daarnaast worden de bushaltes verbeterd en wordt er een fietsenstalling geplaatst om het gebruik van duurzame vervoersmiddelen te stimuleren.

Verbetering van de leefomgeving
Op het plein Achter d’Hoven worden extra groenvakken aangelegd, wat bijdraagt aan een aangenamere en groenere leefomgeving voor de inwoners. Samengevat zijn deze werken noodzakelijk voor het moderniseren van de infrastructuur, het verbeteren van de waterhuishouding en het verhogen van de leefkwaliteit.

Pidpa is de opdrachtgever van de werkzaamheden, samen met de Vlaamse overheid (AWV) en het lokaal bestuur Wuustwezel. Aannemer Vermetten Wegenbouw NV is aangesteld om ze uit te voeren.

Tussen maart en augustus 2024 werden er in de Dorpsstraat eerst al nutswerken uitgevoerd als voorbereiding op de eigenlijke rioleringswerken. Een terugblik op die nutswerken vind je onderaan deze pagina. De eigenlijke riolerings- en wegenwerken starten op 27 januari 2025.

Wat gaat er gebeuren?

Wat gaat er gebeuren?

Er wordt een gescheiden riolering aangelegd in de Dorpsstraat. Meer informatie over dat gedeelte van het project vind je verderop deze pagina. Daarna wordt de Dorpsstraat helemaal opnieuw aangelegd.

De klinkers die er nu liggen worden vervangen door asfalt. Er komen twee onderlagen asfalt en een toplaag. Asfalt is bestand tegen zware belasting en weersomstandigheden, wat resulteert in een langere levensduur. Het gladde en egale oppervlak van asfalt zorgt voor een gelijkmatigere belasting van voertuigen, wat leidt tot minder trillingen die worden overgedragen naar de omgeving. Het zorgt ook voor minder bandengeluid en minder structurele geluidsoverdracht voor de omgeving.

Langs de volledige lengte van de Dorpsstraat komen er ook nieuwe fietssuggestiestroken in een duidelijke kleur. Een fietssuggestiestrook is een visuele markering op de rijbaan die de positie van fietsers aangeeft en automobilisten attent maakt op hun mogelijke aanwezigheid. De strook heeft op zich geen juridische status, maar ze biedt wel meerdere voordelen: een verhoogde zichtbaarheid voor fietsers, een snelheidsremmend effect, een duidelijke positionering voor fietsers, een praktische oplossing om toch ruimte voor fietsers te creëren zonder ingrijpende infrastructurele aanpassingen (gezien de beperkte breedte van de Dorpsstraat). 

Aannemer Vermetten NV zorgt in de Dorpsstraat eveneens voor een nieuwe fundering, nieuwe boordstenen en kantstroken en heraangelegde voetpaden en parkings. Het voetpad in de binnenbocht bij de kerk wordt verder van de rijbaan gelegd. In de plannen is ook een fietsoversteekplaats voorzien, ter hoogte van de Kleine Beek (rechts op onderstaande tekening).

Aan de bibliotheek wordt de bushalte verbeterd. De toegankelijkheid ervan wordt verbeterd met onder andere een aangepaste hoogte en de plaatsing van podotactiele tegels. Podotactiele tegels, ook bekend als noppentegels, zijn speciaal ontworpen om personen met een visuele beperking te waarschuwen voor mogelijke gevaren in hun omgeving. Er komt een nieuwe fietsenstalling aan de bushalte. 

De parking aan de bibliotheek wordt heraangelegd met waterdoorlaatbare materialen. Waterpasserende tegels op het parkeerterreinen zorgen voor een verbeterd regenwaterbeheer, zijn milieuvriendelijk en duurzaam en onderhoudsvriendelijk. Netto komen er na de werkzaamheden ook enkele parkeerplaatsen bij. 

Op het plein Achter d’Hoven komen er extra groenvakken. Die worden geplaatst langs het brede voetpad aan de zijde van GC Kadans. Parkeerplaatsen verdwijnen daar dus evenmin. Groenvakken zorgen naast hun esthetische waarde ook voor een verbetering van de luchtkwaliteit en infiltratie van regenwater in de bodem.

Plan van de Dorpsstraat na de werkzaamheden

Stand van zaken

Stand van zaken

De geplande werkzaamheden in de Dorpsstraat zijn opgedeeld in vier fasen van elk ongeveer vijf maanden. Fase 1 start op maandag 27 januari 2025, onder voorbehoud van gunstige weersomstandigheden en de resultaten van het archeologisch onderzoek.

De planning per fase is verderop deze pagina te vinden. Houd er rekening mee dat factoren zoals weer, archeologisch onderzoek, materiaalleveringen, personeelsbeschikbaarheid en onvoorziene omstandigheden de timing kunnen beïnvloeden. De vermelde data zijn dus richtdata die nog kunnen wijzigen.

In het najaar van 2024 hebben voorbereidende overleggen plaatsgevonden met alle betrokken partijen, waaronder opdrachtgever Pidpa, het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, studiebureau Groep Infrabo, aannemer Vermetten Wegenbouw NV, Politiezone Grens, het lokaal bestuur Wuustwezel en de nutsbedrijven. Tijdens deze vergaderingen zijn onderwerpen besproken zoals de start van de werken, de voortgang van voorbereidende nutswerken en huisaansluitingen, knelpunten, vergunningen, fasering en omleidingen.

Infoavond
Op dinsdag 10 december vond in GC Kadans een informatievergadering plaats voor buurtbewoners en geïnteresseerden. Pidpa, Groep Infrabo, Vermetten NV en het lokaal bestuur Wuustwezel gaven uitleg over de geplande werkzaamheden, met focus op de eerste fase. Veelgestelde vragen worden nog aangevuld in de FAQ-sectie op deze pagina.

Bewoners in de werfzone of in wijken of straten met specifieke (mobiliteits)maatregelen ontvangen per brief informatie. Zo is ook wie niet aanwezig kon zijn op het infomoment op de hoogte. Deze brieven worden voor de kerstvakantie verzonden.

Archeologisch onderzoek

Archeologisch onderzoek

In juli 2024 vond een overleg plaats in het kader van archeologisch onderzoek in de Dorpsstraat, dat moet worden uitgevoerd voor de werkzaamheden van start kunnen gaan. Drinkwatermaatschappij Pidpa heeft daar een archeoloog voor aangesteld.

Graafwerken in de bocht bij de kerk en in Achter d'Hoven moeten plaatsvinden onder archeologische begeleiding, conform het Plan van Maatregelen (PVM) voor archeologie. De specifieke uitvoeringsmethode wordt later bepaald in overleg met de aannemer en de archeoloog.

Bij de parking van de bibliotheek zijn archeologische boringen vereist. Die worden uitgevoerd voordat de werkzaamheden starten. Mochten deze boringen aantonen dat verdere opgravingen (zoals proefsleuven) nodig zijn, dan starten deze na het verwijderen van de bestrating van de parking. Dit gebied wordt daarna direct in de definitieve staat hersteld.

Het is moeilijk in te schatten hoe lang de archeologische begeleiding gaat duren, maar het spreekt voor zich dat eventuele bijkomende boringen een aanzienlijk effect kunnen hebben op de timing en het verdere verloop van de werkzaamheden. 

Afvalophaling

Afvalophaling

Tijdens de werkzaamheden blijft afvalintercommunale Igean instaan voor de ophaling van huisvuil, gft, pmd en papier en karton. Die verloopt als volgt:

Bewoners Dorpsstraat (werfzone)

  • Huisvuil: Er komen twee tijdelijke, bovengrondse huisvuilcontainers. Je vindt deze pop-up containers aan de Kleine Beek en aan Achter d'Hoven, ter hoogte van café De Bijl. Huisvuil kun je er aanbieden in zakken van 40 liter, tussen 7 en 22 uur. Het systeem werkt via eID en is enkel te gebruiken door bewoners van de Dorpsstraat. Zij ontvangen bijkomende informatie per brief.
  • Overige fracties (gft, pmd, papier en karton): aan te bieden aan de pop-up container op de avond voor de ophaling.

Bewoners naburige straten en wijken

  • De ophaling van zowel huisvuil als gft, pmd en papier en karton blijft zoals nu het geval is. De ophaalwagens passeren je woning zoals steeds op woensdagen. Let er wel op dat door de verminderde bereikbaarheid de precieze timing van de ophaling kan afwijken. Zet daarom je afval zeker op dinsdagavond aan de straatkant. 

Voor specifieke vragen rond de afvalophaling kun je terecht bij Igean of bij de dienst duurzaamheid via duurzaam@wuustwezel.be.

FAQ: veelgestelde vragen

FAQ: veelgestelde vragen

Dit gedeelte wordt zo snel mogelijk verder aangevuld. 

De 4 fases uitgelegd

Fase 1: 27 januari 2025 - mei/juni 2025 (onder voorbehoud)

Fase 1: 27 januari 2025 - mei/juni 2025 (onder voorbehoud)

De rioleringswerken zijn opgedeeld in vier fases die ruwweg overeenkomen met de fases van de voorbereidende nutswerken (zie verder). De werken moeten worden uitgevoerd binnen een termijn van 540 kalenderdagen, met een dwingende deeltermijn van 405 kalenderdagen voor fases 1, 2 en 3. 

Werfzone

  • Fase 1 start op maandag 27 januari 2025, onder voorbehoud van o.a. gunstige weersomstandigheden. De werfzone in de Dorpsstraat strekt zich uit vanaf de Kleine Beek (Kampweg) tot net voor het kruispunt met Achter d'Hoven, inclusief een klein deel de Kloosterstraat, vanaf de Dorpsstraat tot aan het kruispunt met de Gildenlaan.
  • De werfzone neemt de volledige breedte van de straat in. Je kan dus niet door of langs de werfzone rijden, fietsers ook niet. De aannemer zorgt wel voor een maximale bereikbaarheid voor bewoners. Zo worden opritten zo lang mogelijk vrij gehouden en zo snel mogelijk weer bereikbaar gemaakt na de aanleg van de nieuwe riolering. Voetpaden worden in de mate van het mogelijke toegankelijk gehouden, maar zullen hier en daar tijdelijk onderbroken zijn voor huisaansluitingen.

Bereikbaarheid

  • In de Dorpsstraat geldt tweerichtingsverkeer tussen Biest en de werfzone (blauw gedeelte). Komende van de verkeerslichten is de Dorpsstraat enkelrichting tot aan Biest. Biest is dan weer enkelrichting in de omgekeerde richting, terug tot aan de Bredabaan (oranje gedeelte). 
  • Er geldt een tonnagebeperking in de Dorpsstraat van 3.5 ton. Doorgaand verkeer, bijv. richting E19 of Brecht, wordt aan de verkeerslichten - en buiten het centrum aan verschillende knooppunten - omgeleid via Maria-ter-Heide. 
  • In het centrum zijn de parkeerterreinen aan Achter d'Hoven en de bibliotheek bereikbaar in fase 1. Die zijn bereikbaar via Dorpsstraat, Hagelkruis en Boomgaard.
  • Het kruispunt Kloosterstraat - Gildenlaan blijft voor het grootste gedeelte van deze fase toegankelijk in beide richtingen (1a). De Wijk Hofakker is bereikbaar via Kloosterstraat, Gildenlaan en Doelen. Tegen het einde van fase 1 wordt aan dit uiteinde van de werfzone gewerkt (ongeveer een week), en kun je nog enkel nog de Gildenlaan inrijden via de Kloosterstraat (1b). Om de wijk Hofakker te verlaten zal je op dat moment via Akkerstraat kunnen rijden. De aannemer streeft ernaar om in fase 1 de Akkerstraat zo snel mogelijk toegankelijk te maken voor plaatselijk verkeer.
  • De parking van de begraafplaats is niet bereikbaar tijdens fase 1. De begraafplaats is tijdelijk toegankelijk via een doorgang naast de hoofdingang van de kerk (tegenover café De Bijl). Parkeren kun je aan Achter d'Hoven.
  • Fietsers worden omgeleid via de fietsverbinding Achterbrug - Hofakker. Zij kunnen niet door de werfzone fietsen.

    Rioleringswerken Dorpsstraat: overizchtskaart van fase 1

Fase 2: mei/juni - eind oktober 2025 (onder voorbehoud)

Fase 2: mei/juni - eind oktober 2025 (onder voorbehoud)

Fase 2 kan pas van start gaan als fase 1 is opengesteld voor verkeer. Fase 2 strekt zich in de Dorpsstraat uit vanaf (en inclusief) het kruispunt met Achter d’Hoven tot aan (en inclusief) het kruispunt met Biest.

Ook de parking aan de bibliotheek behoort tot fase 2. Die is dan tijdelijk niet bereikbaar. Fase 3 kan pas van start gaan als fase 2 is opengesteld voor verkeer. De parking aan de bibliotheek moet gebruiksklaar zijn voor fase 4 aan Achter d'Hoven kan worden aangevat.

Fase 3: november 2025 - februari 2026 (onder voorbehoud)

Fase 3: november 2025 - februari 2026 (onder voorbehoud)

Fase 3 strekt zich in de Dorpsstraat uit vanaf net voorbij het kruispunt met Biest tot aan het kruispunt met de Bredabaan. Dit gedeelte van de Dorpsstraat is tijdens de werkzaamheden niet bereikbaar voor het verkeer. 

Fase 4: maart 2026 - juli 2026 (onder voorbehoud)

Fase 4: maart 2026 - juli 2026 (onder voorbehoud)

Fase 4 omvat Achter d'Hoven, vanaf de Dorpsstraat t.h.v. café De Bijl (zie kaart).

plattegrond van het centrum van Wuustwezel met daarop de werfzones van de rioleringswerken

Informatie over het gescheiden rioleringsstelsel

Voorbereidende nutswerken

Voorbereidende nutswerken

Op 18 maart 2024 startte Fluvius met werkzaamheden in de Dorpsstraat. De werken duurden ongeveer drie en half maanden en waren opgedeeld in drie fases (en verschillende deelfases) om de verkeershinder te spreiden en te beperken. Het doorgaand verkeer werd omgeleid.

Deze werkzaamheden vormden de voorbereidende nutswerken van de eigenlijke rioleringswerken, die in 2025 gepland zijn. Die nutswerken van de verschillende nutsmaatschappijen (Pidpa, Fluvius, Telenet, Proximus...) zijn gebruikelijk in de aanloop naar rioleringswerken.

Om te vermijden dat de verschillende nutsmaatschappijen naast elkaar heen gaan werken, is er één nutsmaatschappij die de coördinatie of het pilootschap op zich neemt. Voor dit dossier is dat Fluvius. Het is dan ook de aannemer van Fluvius die hier alle werken uitvoert voor alle nutsmaatschappijen.

Wat houden deze nutswerken in?
Na de opmaak van de ontwerpplannen voor de aanleg van de nieuwe riolering, wordt er nagekeken of er geen conflicten zijn met bestaande kabels en leidingen. Als er bijvoorbeeld een leiding dwars de baan oversteekt op dezelfde diepte als de ontworpen riolering, dan kan die riolering niet aangelegd worden. Tenzij er eerst aanpassingswerken gebeuren aan die bestaande leidingen.

Verder is het zo dat je niet zomaar eender wanneer even de Dorpsstraat "open legt". Wanneer dat toch moet gebeuren, is het best logisch dat je van die gelegenheid gebruik maakt om oude kabels en leidingen te vervangen, zodat ze weer een tijd tegen een stootje kunnen.

Soms kijkt men ook naar milieu- en gezondheidsaspecten. Zo worden oude leidingen in vezelcement of asbestcement uit de grond gehaald en vervangen door duurzamere en minder breukgevoelige leidingen in kunststof (PE, PVC). Bij telecommunicatie is het dan weer zo dat men meer performante (krachtigere, snellere) leidingen gaat aanleggen.

Vandaar dus dat voorafgaande aan de eigenlijke rioleringswerken eerst de nutsmaatschappijen onder de grond willen kijken en waar nodig aanpassingen doen.

Gescheiden riolering

Gescheiden riolering

Momenteel ligt er een gemengde riolering in de Dorpsstraat, waarbij zowel het afvalwater en het regenwater door dezelfde buizen wordt afgevoerd.

De werken zijn bedoeld om een gescheiden riolering aan te leggen, waarbij het afvalwater naar de zuiveringsinstallatie gaat en het regenwater ter plaatse in de grond kan dringen. Zo kan de grondwaterstand worden aangevuld en ontstaan er minder problemen met de afvoer van neerslag na intense regenbuien.

Afkoppeling van regenwaterafvoer

Afkoppeling van regenwaterafvoer

De bewoners van de Dorpsstraat moeten ervoor zorgen dat de regenpijpen van hun huis zo veel mogelijk worden afgekoppeld van het afvalwater. Het is echter niet verplicht om nieuwe leidingen door het gebouw aan te leggen. Afhankelijk van het soort gebouw, wordt het regenwater helemaal of gedeeltelijk afgekoppeld.

Mensen met een open of halfopen bebouwing moeten alle daken en verharding rondom de woning volledig aansluiten op de regenwaterafvoer. De enige uitzondering hierop is een dakvlak dat volledig is ingesloten.

Huizen met een gesloten bebouwing moeten alleen het dak aan de straatkant aansluiten op de regenwaterafvoer. Het is niet verplicht om nieuwe leidingen door het gebouw aan te leggen.

Hulp en premie

Hulp en premie

De bewoners krijgen hulp van een deskundige van Pidpa om de aansluiting in orde te brengen. Je kan daarbij helpen door de bouwplannen onder het stof vandaan te halen en te kijken waar de huidige afvoeren zitten. Ook de oppervlakte van het dak en het terras zijn relevant.

Na de uitvoering van de afkoppelingswerken door de eigenaar, moet de nieuwe aansluiting nog gekeurd worden. Als dat binnen de drie maand geregeld wordt, is dit gratis. Je kan ook een premie aanvragen voor de aansluiting. Meer info hierover vind je in de brief, die Pidpa voor de werkzaamheden zal versturen.

Zo neem je contact op met Pidpa: https://www.youtube.com/watch?v=SMDSjNxCIFg

Terugblik: nutswerken maart - juni 2024

Eerste fase: 18 maart - half april

Eerste fase: 18 maart - half april

In de eerste fase wordt de Dorpsstraat aangepakt vanaf de Kampweg tot aan het oude gemeentehuis in de Kloosterstraat en het CM-kantoor in Achter d’Hoven. De huizen op dit gedeelte krijgen allemaal een nieuwe aansluiting van elektriciteit, gas, water en telefonie. Dat is nodig voordat er volgend jaar een gescheiden riolering kan worden aangelegd.

Deze werken duren naar verwachting tot half april. Tot aan het paasweekend wordt gewerkt aan de straatkant tegen Achter d'Hoven (fase 1a en 1b), vanaf 2 april wordt gewerkt aan de straatkant van de kerk (fase 1c). Hiervoor worden de bovengenoemde straten deels afgesloten.

Verkeershinder en omleidingen tijdens deze fase

  • Het verkeer vanuit Brecht en Kampweg kan vanaf de Kleine Beek in één richting tot aan de Bredabaan rijden via de Dorpsstraat. (oranje pijlen)
  • In de richting van Brecht moet het autoverkeer omrijden via Loenhout of Gooreind en Maria-ter-Heide. (paarse pijlen)
  • Biest wordt enkelrichting gemaakt richting bib. (turquoise pijlen)
  • Alleen tussen Biest en Gasthuisdreef is de Dorpsstraat dubbelrichting. Parking bib is steeds toegankelijk. (rode pijlen)
  • Vanuit Kloosterstraat en Achter d'Hoven kun je in deze fase de Dorpsstraat bereiken. (oranje pijlen) 
  • Fietsers kunnen in de Dorpsstraat meerijden met het autoverkeer en in de andere richting lokale doorsteekjes benutten. Zij kunnen ook gebruik maken van de fietsverbinding Ginhoven - Hofakker - Achterbrug. (magenta pijlen)
  • Enkel voor lokaal verkeer stellen we de Gasthuisdreef open vanuit de Dorpsstraat, in één richting (groene pijlen). Dit om de bewoners van de wijk Achterbrug en Kampweg tegemoet te komen. Zo kunnen zij bijv. vanuit de Bredabaan via Biest, Gasthuisdreef en Korte Gasthuisdreef richting Kampweg en dus thuis geraken. 
  • Gasthuisdreef - Korte Gasthuisdreef is tijdelijk een fietszone (fietsstraat), ook voor speedpedelecs. Opgelet, want fietsers mogen er in de beide richtingen op de rijbaan rijden. Er geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u en een gewichtsbeperking van 3,5 ton. Deze lokale en trage omleiding zal doorlopend streng geëvalueerd worden in functie van de veiligheid.
     
  • De begraafplaats in de Dorpsstraat blijft bereikbaar, maar wanneer er gewerkt wordt aan de straatkant van de kerk (na het paasweekend), kan je er niet meer parkeren. Dan kan je best parkeren op Achter d'Hoven. Te voet is de begraafplaats ook bereikbaar langs de achterzijde via de Gasthuisdreef.
  • Achter d'Hoven kun je met de auto steeds verlaten via het uiteinde aan café De Bijl, via Hagelkruis (behalve tijdens de schoolstraat) en via Boomgaard. Je kunt het plein oprijden via Hagelkruis (behalve tijdens de schoolstraat) en via Boomgaard, waar tijdelijk de paaltjes worden weggehaald. Tot aan het paasweekend kan je vanuit de Dorpsstraat niet in Achter d'Hoven. 
  • Het verkeer vanuit Akkerstraat kan via Gildenlaan - Kloosterstraat en de lokale omleiding richting Kampweg en Brecht rijden.

Wat verandert er vanaf 2 april (fase 1c)?
Na het paasweekend, vanaf dinsdag 2 april, wordt er gewerkt aan de straatkant van de kerk. De verbindingen tussen Dorpsstraat en Achter d'Hoven en tussen Dorpsstraat en Kloosterstraat (vanaf 3 april) zijn dan weer vrij in twee richtingen voor automobilisten en fietsers. Vanaf dan kun je ook vanuit de Dorpsstraat weer de Akkerstraat in rijden. (zie grijze pijlen op onderstaande plannetje voor fase 1c)

Handelaars bereikbaar
De winkels en ondernemingen in de Dorpsstraat en op Achter d'Hoven blijven tijdens deze fase bereikbaar. De parking aan de bibliotheek is in deze fase steeds bereikbaar via Biest - Dorpsstraat en via Kampweg - Dorpsstraat. Ook op Achter d'Hoven kun je parkeren. Op het plein worden tijdelijk 18 extra parkeerplaatsen voorzien voor kort parkeren, aan het buurtplekje voor LDC Ter Wezel. Wij vragen om de (private) parkings van de handelaars in de omgeving vrij te houden voor hun klanten.

Omleiding buslijn 436
Voor reizigers met het openbaar vervoer blijft station Noorderkempen bereikbaar met een omweg. Tot 18 juni rijdt buslijn 436 vanaf halte Stella Matutina via Loenhout naar het station. Dit betekent dat enkele haltes tijdelijk niet bediend worden. Check dus zeker je reisplanner!

Onderaan deze pagina vind je een plannetje dat je kan uitvergroten.

Nutswerken Dorpsstraat 2024 - fase 1a & 1b

Nutswerken Dorpsstraat 2024 - fase 1c

 

Tweede fase: half april - 26 mei

Tweede fase: half april - 26 mei

De tweede fase is gepland van 22 april tot eind mei (data onder voorbehoud). In deze periode wordt de Dorpsstraat aangepakt vanaf de kruising met Achter d’Hoven aan café De Bijl tot aan Biest.

Verkeershinder tijdens de tweede fase

  • Tijdens deze fase is de Dorpsstraat enkelrichting vanaf café de Bijl tot aan de Bredabaan. (oranje pijlen)
  • Biest blijft enkelrichting richting bibliotheek. (turquoise pijlen)
  • Gasthuisdreef is geen lokale omleiding en fietszone meer. De paaltjes worden teruggeplaatst.
  • Parking bib is eerst nog toegankelijk (maar niet vanuit Biest, want je kan niet rechtsaf in de Dorpsstraat). 
  • Parking bib is niet meer toegankelijk wanneer er gewerkt wordt aan de straatkant van de bib.
  • Het verkeer kan vanuit Akkerstraat via Gildenlaan, Kloosterstraat en Dorpsstraat richting Kampweg en Brecht rijden.
  • Het doorgaand verkeer richting Brecht moet nog steeds omrijden via Loenhout of Gooreind.
  • De omleiding van buslijn 436 tijdens fase 1 blijft van kracht.

Fase 2a
Fase 2 wordt opgesplitst in twee delen. Eerst, in fase 2a, wordt aan de straatkant van Achter d'Hoven gewerkt in de periode 22 april - 13 mei. Daarna (fase 2b) aan de kant van de bibliotheek, van 14 mei tot 26 mei. In fase 2a is de Dorpsstraat niet toegankelijk via Achter d'Hoven aan café De Bijl. Andersom kan het wel, je kan dus met de wagen Achter d'Hoven oprijden via de Dorpsstraat, aan café De Bijl.

Fase 2b
In fase 2b is er weer een verbinding tussen Achter d'Hoven en Dorpsstraat in beide rijrichtingen. De parking aan de bibliotheek is in fase 2b niet bereikbaar, maar je kunt steeds parkeren op Achter d'Hoven. Op maandag 27 verplaatst de werfzone zich verder richting Bredabaan en wordt overgeschakeld naar fase 3a. 

Handelaars bereikbaar
Ook tijdens deze fase blijven de handelaars in de Dorpsstraat en op het Achter d'Hovenplein bereikbaar. Je kan immers langs de werfzone rijden. Op Achter d'Hoven zijn nog steeds extra parkeerplaatsen voorzien. Wij vragen om de (private) parkings van de handelaars in de omgeving vrij te houden voor hun klanten.

Nutswerken dorpsstraat 2024 - fase 2A

nutswerken Dorpsstraat fase 2b - mei 2024

Derde fase: 27 mei - eind juni

Derde fase: 27 mei - eind juni

De derde fase gaat van start op maandag 27 mei. In deze fase wordt er gewerkt in het gedeelte vanaf Biest tot aan de Bredabaan. Fase 3 wordt opgesplitst in fase 3a en fase 3b. In fase 3a wordt gewerkt aan de straatkant met de onpare huisnummers, daarna wordt in fase 3b gewerkt aan de straatkant met de pare huisnummers.

De aannemer zorgt ervoor dat bewoners steeds te voet en met de fiets tot bij hun woning geraken via doorsteken en/of loopbruggen of rijplaten. Tijdens de werkuren zal het niet altijd mogelijk zijn voor bewoners om met de wagen hun woning te bereiken (garage, oprit). Buiten de werkuren zal de aannemer proberen om maximaal toegang te verlenen tot garages en opritten, in de mate van het mogelijke.

Verkeershinder tijdens deze fase

  • In deze fase is de Dorpsstraat enkelrichting vanaf Biest tot de Bredabaan.
  • Biest zelf blijft enkelrichting richting bibliotheek.
  • Tussen de bib en de kerk (en verder richting Brecht) is de Dorpsstraat weer toegankelijk in beide richtingen.
  • De omleiding van buslijn 436 zoals in de vorige fases blijft van kracht, tot aan het einde van deze fase.

Knip in Dorpsstraat op maandag 3 juni
Op maandag 3 juni wordt gedurende één dag de volledige breedte van de Dorpsstraat ingenomen tussen Bredabaan en Biest. Die dag kan er dus geen verkeer passeren. Enkel op 3 juni wordt daarom de rijrichting in Biest omgedraaid. Wie van de Kampweg en Dorpsstraat komt, kan via Biest dus de Bredabaan bereiken.

Wil je op 3 juni van de Bredabaan richting Dorpsstraat, Kampweg en Brecht, dan moet je omrijden via Kloosterstraat of via Alois Blommaertstraat, Het Blok en Kloosterstraat (tijdens de schoolstraat). Via Hagelkruis en Achter d'Hoven kan je ook de Dorpsstraat bereiken, maar niet tijdens de schoolstraat. Let erop dat deze situatie enkel van toepassing is op maandag 3 juni. 

Update: vier weken extra in fase 3
De werfleider van Fluvius informeerde ons op maandag 3 juni na overleg met de aannemer over het verloop van de werken in fase 3. De aannemer gaf op 3 juni aan nog twee bijkomende weken nodig te hebben om fase 3a af te werken en vervolgens twee weken voor fase 3b. Zonder weerverlet, onder voorbehoud van gunstige weersomstandigheden dus, wordt er zeker nog gewerkt in de Dorpsstraat tot en met de laatste week van juni. Fase 3a loopt nog t.e.m. 16 juni, fase 3b t.e.m. 30 juni. 

Waarom heeft de aannemer meer tijd nodig? Omdat er onder het voetpad geen plaats was om leidingen aan te leggen, is de aannemer genoodzaakt om de aanleg te doen in de parkeerstrook. Die strook is door de jaren heen sterk verdicht door het vele verkeer. Dat maakt het moeilijker om de klinkers te verwijderen, waardoor die werken trager gaan dan voorzien. Zo komt het dat de aannemer meer tijd nodig heeft om fase 3 te voltooien. Dit komt bovenop het slechte weer van de voorbije weken, waardoor de werken al vertraging hadden opgelopen (door weerverlet).

Handelaars bereikbaar
Ook tijdens deze fase blijven de handelaars in de Dorpsstraat en op het Achter d'Hovenplein bereikbaar. Parkeren kun je aan de bibliotheek, die parking is weer bereikbaar, of op Achter d'Hoven. Voor de winkels die zich bevinden in de werfzone worden er indien mogelijk drie parkeerplaatsen voorzien voor kort parkeren (30 minuten). Die plaatsen bevinden zich in de nabijheid van de zaak in de Dorpsstraat, als dit mogelijk is i.v.m. de minimumbreedte van de rijbaan.

Op maandag 3 juni kan je vanuit het kruispunt Bredabaan - Dorpsstraat de parking van Van Dijck Schoenen oprijden (Dorpsstraat 4). Verder in de Dorpsstraat kun je niet geraken vanuit de Bredabaan. Voor de handelszaken verderop in de Dorpsstraat, kun je best parkeren op de parking van de bibliotheek of aan Hagelkruis en Achter d'Hoven. 

Nutswerken Dorpsstraat 2024 - fase 3a & 3b

 

Vierde fase: niet van toepassing

Vierde fase: niet van toepassing

In de vierde fase zouden de nutsmaatschappijen werken op het Achter d'Hovenplein, aan de kant van GC Kadans. Op 26 juni informeerde de aannemer ons na overleg met o.a. Pidpa, Fluvius en de telecommaatschappijen dat hier geen werken zullen uitgevoerd worden. 

Fase 4 valt dus weg, wat betekent dat op 28 juni deze nutswerken erop zitten. De aannemer verwijdert daarna zo snel als mogelijk de materialen en signalisatie van de werfzone (vrijdagavond of maandagochtend). 

Dorpsstraat en Biest zijn daarna weer open in beide rijrichtingen. De omleiding van De Lijn vervalt. Lijnbus 436 rijdt vanaf maandag 1 juli in principe weer volgens zijn normale route. 

I̶n̶ ̶d̶e̶ ̶v̶i̶e̶r̶d̶e̶ ̶e̶n̶ ̶l̶a̶a̶t̶s̶t̶e̶ ̶f̶a̶s̶e̶ ̶v̶a̶n̶ ̶d̶e̶z̶e̶ ̶n̶u̶t̶s̶w̶e̶r̶k̶e̶n̶ ̶w̶o̶r̶d̶t̶ ̶h̶e̶t̶ ̶A̶c̶h̶t̶e̶r̶ ̶d̶'̶H̶o̶v̶e̶n̶p̶l̶e̶i̶n̶ ̶a̶a̶n̶g̶e̶p̶a̶k̶t̶.̶ ̶D̶i̶e̶ ̶w̶e̶r̶k̶e̶n̶ ̶v̶i̶n̶d̶e̶n̶ ̶p̶l̶a̶a̶t̶s̶ ̶b̶e̶g̶i̶n̶ ̶j̶u̶l̶i̶ ̶(̶p̶r̶e̶c̶i̶e̶z̶e̶ ̶d̶a̶t̶a̶ ̶w̶o̶r̶d̶e̶n̶ ̶n̶o̶g̶ ̶a̶a̶n̶g̶e̶v̶u̶l̶d̶)̶.̶ ̶O̶m̶d̶a̶t̶ ̶f̶a̶s̶e̶ ̶3̶ ̶m̶e̶e̶r̶ ̶t̶i̶j̶d̶ ̶i̶n̶ ̶b̶e̶s̶l̶a̶g̶ ̶n̶e̶e̶m̶t̶ ̶d̶a̶n̶ ̶i̶n̶i̶t̶i̶e̶e̶l̶ ̶v̶o̶o̶r̶z̶i̶e̶n̶ ̶(̶z̶i̶e̶ ̶b̶o̶v̶e̶n̶)̶,̶ ̶w̶e̶r̶d̶ ̶o̶o̶k̶ ̶d̶e̶ ̶s̶t̶a̶r̶t̶ ̶v̶a̶n̶ ̶f̶a̶s̶e̶ ̶4̶ ̶u̶i̶t̶g̶e̶s̶t̶e̶l̶d̶.̶ ̶
̶
̶V̶e̶r̶k̶e̶e̶r̶s̶h̶i̶n̶d̶e̶r̶ ̶t̶i̶j̶d̶e̶n̶s̶ ̶d̶e̶z̶e̶ ̶f̶a̶s̶e̶

  • ̶D̶e̶ ̶w̶i̶j̶k̶ ̶A̶c̶h̶t̶e̶r̶ ̶d̶'̶H̶o̶v̶e̶n̶ ̶i̶s̶ ̶b̶e̶r̶e̶i̶k̶b̶a̶a̶r̶ ̶v̶i̶a̶ ̶h̶e̶t̶ ̶H̶a̶g̶e̶l̶k̶r̶u̶i̶s̶ ̶(̶b̶e̶h̶a̶l̶v̶e̶ ̶t̶i̶j̶d̶e̶n̶s̶ ̶d̶e̶ ̶s̶c̶h̶o̶o̶l̶s̶t̶r̶a̶a̶t̶)̶.̶ ̶F̶i̶e̶t̶s̶e̶r̶s̶ ̶k̶u̶n̶n̶e̶n̶ ̶g̶e̶b̶r̶u̶i̶k̶ ̶m̶a̶k̶e̶n̶ ̶v̶a̶n̶ ̶d̶e̶ ̶v̶e̶r̶s̶c̶h̶i̶l̶l̶e̶n̶d̶e̶ ̶d̶o̶o̶r̶s̶t̶e̶k̶e̶n̶.̶
  • ̶D̶o̶r̶p̶s̶s̶t̶r̶a̶a̶t̶ ̶e̶n̶ ̶B̶i̶e̶s̶t̶ ̶z̶i̶j̶n̶ ̶t̶i̶j̶d̶e̶n̶s̶ ̶d̶e̶z̶e̶ ̶w̶e̶r̶k̶e̶n̶ ̶w̶e̶e̶r̶ ̶v̶o̶l̶l̶e̶d̶i̶g̶ ̶o̶p̶e̶n̶ ̶i̶n̶ ̶b̶e̶i̶d̶e̶ ̶r̶i̶c̶h̶t̶i̶n̶g̶e̶n̶.̶
  • ̶D̶e̶ ̶o̶m̶l̶e̶i̶d̶i̶n̶g̶ ̶v̶a̶n̶ ̶b̶u̶s̶l̶i̶j̶n̶ ̶4̶3̶6̶ ̶v̶e̶r̶v̶a̶l̶t̶.̶ ̶D̶e̶ ̶L̶i̶j̶n̶ ̶v̶o̶l̶g̶t̶ ̶w̶e̶e̶r̶ ̶d̶e̶ ̶n̶o̶r̶m̶a̶l̶e̶ ̶r̶o̶u̶t̶e̶s̶ ̶d̶o̶o̶r̶ ̶o̶n̶z̶e̶ ̶g̶e̶m̶e̶e̶n̶t̶e̶.̶ 
     

Huisaansluitingen: augustus - oktober

Huisaansluitingen: augustus - oktober

Na de nutswerken worden er huisaansluitingen aangelegd (overkoppelingen) in de Dorpsstraat en op Achter d'Hoven, aan de kant van GC Kadans. Dat gebeurt zoveel mogelijk op de parkeervakken of voetpaden en niet op de rijbaan. Als dat niet mogelijk is worden er plaatselijk lichten geplaatst voor beurtelings verkeer. De impact op het verkeer wordt alleszins zo veel mogelijk beperkt. 

Deze huisaansluitingen gebeuren in de maand augustus, met nog enkele uitlopers tot in de maand oktober. Voor de overkoppelingen van Pidpa gaat het om het volledige traject (fase 1, 2 en 3), voor Fluvius om het gedeelte van de Dorpsstraat waar in fase 1 en 2 werd gewerkt. De werfzone is mobiel en wordt verplaatst naargelang de vordering van de werken.

 

Kaarten